Sauna regels

Het is aangeraden om helemaal naakt in de sauna te gaan. Zo kan uw lichaam de warmte optimaal opnemen en wordt het zweet niet vastgehouden. Zwemkledij hindert het zweten, waardoor uw lichaam niet goed kan afkoelen. U zal merken dat dit een gevoel van welbehagen schept. Het draagt bij tot het stressreducerende effect van een saunabezoek. Bij het nemen van een saunabad respecteert u best een bepaalde volgorde:

  • Eerst neemt u een warme douche waarbij u zich helemaal wast. Deze hygiëne is belangrijk voor uzelf en andere badgasten.
  • Daarna droogt u zich volledig af voor u de sauna binnenstapt.
  • Een droge huid gaat namelijk sneller zweten.
  • Vooraleer te beginnen met de sauna, neemt u een warm voetbad. Zo start u de opwarming van uw lichaam.
  • Ga de saunaruimte binnen en ga liggen of zitten op uw badlaken. Merk op dat ondanks het intense zweten, er geen zweetgeur waar te nemen valt. Dat komt omdat zweet op zichzelf niet ruikt, maar wel wanneer dat zweet door bacteriën wordt 'aangevallen'. Het zweet dat u in de sauna produceert, is bacterievrij doordat u zich heeft gewassen bij het begin.
  • U blijft +/- 10 tot 15 minuten in de saunacabine. Een zandloper aan de wand duidt uw tijd aan. Uiteraard kan u de sauna eerder verlaten, wanneer u vindt dat het voldoende geweest is. Wanneer u plat gelegen hebt, helpt het om de laatste 5 minuten recht te gaan zitten, zo voorkomt u duizeligheid.
  • Laat uw verwarmde lichaam afkoelen door een verfrissende koude douche of een duik in de koude dompelton.
  • Neem opnieuw een warm voetbad om de bloeddoorstroming in uw lichaam te bevorderen.
  • Neem een rustpauze. Hiervoor kan u in één van de comfortabele zetels gaan liggen in de relaxruimte. Uw lichaam heeft minstens 15 minuten nodig om terug op adem te komen. Eventueel kan u ondertussen een drankje nuttigen, want u heeft heel wat vocht verloren.
  • U kan deze cyclus enkele malen herhalen.